دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
مدیران منطقه آزاد ماکو در سال های اخیر بیش از همیشه روی تقویت زیرساخت ها تمرکز داشته اند و همین موضوع منجر به تقویت دستاوردهای منطقه آزاد ماکو از مرکزیت آی سی تی تا قطب گردشگری شده که چشم انداز آن رونق اقتصادی و تجاری به ویژه با کشورهای همسایه خواهد بود.
کد خبر: ۶۷۹۷۵

تیتر 20 -  بررسی عملکرد منطقه آزاد ماکو در دوران جدید مدیریتی حکایت از تغییرات مثبت خرد و کلان دارد که بستری برای شکوفایی این منطقه شده است. در گام نخست طرح جامع منطقه آزاد ماکو در محور‌های حمل و نقل، صنعت، کشاورزی، گردشگری و فناوری نوین تدوین شده که با اهداف ملی و منطقه‌ای تصویب می‌شود.

 
در راستای دستیابی به اهداف اقتصادی منطقه امسال ۱۵ پروژه اقتصادی و عمرانی به ارزش ۱۱۰۸۲ میلیارد ریال در بزرگترین منطقه آزاد کشور از جمله احداث و تعریض جاده ترانزیتی بازرگان و توسعه شهرک صنعتی اجرایی شد.


این منطقه برای بسترسازی برای جذب میلیونی گردشگری سرمایه گذاری در فاز اول باغ مدرن ۲ هزار هکتاری گردو در زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار به ارزش ۵۵۰ میلیارد تومان و اشتغال ۵۰۰ نفر و مرکز خدمات رفاهی و تیرپارک پلدشت به ارزش ۷۰۰ میلیارد ریال و اشتغال ۱۵ نفر انجام شده است.

 
همچنین جهت بهره‌مندی فعالان اقتصادی منطقه از مزایای قانونی مناطق آزاد تجاری صنعتی، در  سال‌ های اخیر بیش از هزار مجوز فعالیت اقتصادی برای فعالیت‌های تجاری، خدماتی، بانکداری، صنعتی، فنی و مهندسی صادر و تمدید شده است.


افزایش تولید و صادرات از منطقه ماکو به کشور‌های مجاور با بهره‌گیری از ظرفیت‌های کریدور‌های ترانزیتی شمال-جنوب و شرق به غرب از جمله برنامه هایی است که هم اکنون در دستور کار قرار دارد و با تقویت زیرساخت ها برای حضور شرکت های چینی و ترکیه ای برای انجام کارهای اقتصادی هدف گذاری شده است.


 در همین راستا اهتمام ویژه برای ایجاد حمل و نقل ترکیبی و ارتباط با چابهار و سرخس اقداماتی انجام شده به طوری که ایجاد بندر خشک و مسیر ریلی در اولویت قرار گرفته و ردیف بودجه به همین منظور پیش بینی شده است. 


ایفای نقش در پیوند اقتصاد ملی با کشورهای منطقه به ویژه همسایگان یکی از راهبردهای تحقق سیاست‌های کلی اقتصادمقاومتی است که مدیران منطقه آزاد ماکو همواره در تلاش برای تحقق این امر بوده اند. در حال حاضر با وجود ۲ پایانه مرزی، منطقه آزاد ماکو صاحب بزرگترین ظرفیت صادراتی در کشور است که باید از در راستای آن تدابیری در حوزه تجارت خارجی بیش از پیش اجرایی شود‌.


 زیرساخت های لازم برای تبدیل منطقه آزاد ماکو به قطب آی تی و آی سی تی و چهارمین قطب دیتاسنتر کشور وجود دارد و این موضوع می تواند به توسعه تجارت این منطقه با کشورهای همسایه را بیشتر کند. در همین زمینه چندی پیش سازمان منطقه آزاد ماکو و شرکت فناوری اطلاعات فوجیان هواری چین در زمینه سرمایه گذاری دیتا سنتر و تولید دستگاه سرور، تفاهم‌نامه ای امضا کردند تا در مسیر شهر هوشمند با بهره گیری از فناوری نوین گام موثری برداشته باشند.


یکی دیگر از اقدامات منطقه آزاد ماکو توسعه صنعت پوشاک بوده تا در کنار آن بتوانند گردشگران ایرانی که با هدف خرید لباس به ترکیه می روند در همین منطقه جذب شوند و مانع از خروج پول از کشور هم شوند. در این مسیر شاهد شکل‌گیری قطب تولید پوشاک در منطقه آزاد ماکو هستیم تا علاوه بر رفع نیاز داخلی، سهم قابل توجهی از بازار کشورهای خارجی نیز به تولیدکنندگان این منطقه اختصاص یابد.


همچنین منطقه آزاد ماکو با داشتن جاذبه های سرمایه گذاری، گردشگری، تاریخی و جغرافیایی ظرفیتی بسیار مناسبی برای توسعه گردشگری دارد که با تقویت زیرساخت‌ها و امکانات این هدف محقق می شود. هرچند در سال جاری این منطقه توانسته دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته باشد.

ارسال نظرات
موضوعات روز